Tuesday, July 2, 2013

Sistem Penghantaran Automatik

PENGHARGAAN

          Terlebih dahulu, saya Farmiezie Morni ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada pensyarah saya, En Mahadi kerana telah mengajar saya terutamanya cara-cara penyengaraan kenderaan. Sepanjang tempoh menyiapkan kerja kursus ini, banyak ilmu yang telah dicurahkan oleh beliau seperti merombak, memeriksa, menguji, melaras, memasang komponen-komponen kenderaan dan sebagainya.

         Tidak lupa juga saya tujukan penghargaan ini kepada kedua-dua ibu bapa saya kerana telah banyak membantu saya dari segi kewangan dan dorongan yang amat berguna kepada saya sepanjang masa saya untuk menyiapkan kerja kursus ini.

         Semoga kerja kursus ini dapat dijadikan rujukan dan panduan kepada mana-mana mahasiswa yang ingin merujuk bahan saya pada masa akan datang. Mohon maaf sekiranya terdapat sebarang kekurangan dalam kerja kursus ini.

         Akhir kata, saya berasa amat bersyukur kerana saya telah menyiapkan karja kursus ini sebelum masa yang ditetapkan untuk menghantar kerja kursus ini. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Tuhan, manakala yang lemah itu atas kelemahan kita sebagai insani.

Sekian, terima kasih.

 


PENGHANTARAN AUTOMATIK

- Transmisi automatik adalah penghantaran yang perpindahan giginya terjadi secara automatik

- Berdasarkan beban mesin (besarnya penekanan pedal gas) dan kecepatan kenderaan.

- Transmisi automatik boleh dibezakan dalam sistem perpindahan gigi dan masa lock up iaitu:

a) Full hydraulic 
  • Waktu perpindahan gigi dan masa lock up diatur sepenuhnya secara hidraulik.

b) Electronic Control Transmission (ECT) 
  • Waktu perpindahan gigi dan masa lock up diatur secara elektronik. Jenis ini menggunakan data (shift and lock pattern) yang tersimpan dalam ECU sebagai kawalannya, juga terdapat fungsi diagnosa dan fail-safe.




JENIS-JENIS TRANSMISI AUTOMATIK
Transmisi automatic terbahagi kepada dua jenis iaitu: 
1. Automatic transaxle
  • Digunakan untuk kendaraan FF (Front-engine, Front-wheel-drive).
2. Automatic transmission
  • Digunakan untuk kendaraan FR (Front-engine,Rear-wheel-drive)






TRANSMISI AUTOMATIK (FULL HYDRAULIC)

Berbanding dengan transmisi manual, transmisi automatik mempunyai beberapa keuntungan seperti berikut:
  1. Mengurangkan keletihan pemandu kerana tidak ada Operasi pedal kopling dan pemindahan gigi.
  2. Perpindahan gigi terjadi secara automatik dan lembut.
  3. Mengurangkan beban mesin kerana mesin dan pemindah daya dihubungkan melalui bendalir secara hidraulik (torque converter)
 


KOMPONEN-KOMPONEN UTAMA
  • Torque converter
  • Planetary gear unit 
  • Hydraulic control unit 
  • Manual linkage 
  • Automatic transmission fluid



TORQUE CONVERTER

Fungsi torque converter adalah:

1. Memperbesar momen

2. Sebagai kopling automatic

3. Sebagai flywheel


 


PLANETARI GEAR UNIT

Fungsi :

1. Merubah perbandingan gigi, untuk merubah momen dan kecepatan.

2. Memungkinkan gerakan mundur.

3. Memungkinkan gigi mundur.

Planetari Gear set mempunyai tiga jenis gigi iaitu :

Ø Ring gear

Ø Sun gear

Ø Pinion gear.

Pinion gear dipasang pada Carrier . Pinion gear berhubungan dengan Sungear dan Ring gear.


AUTOMATIK TRANSMISI MODE

P- R-N-D-3-2-L,

-Transmisi automatik adalah mudah untuk memandu dengan menggerakkan tombol gear ke kedudukan yang betul. Kedudukan bagi transmisi automatik format mod disusun mengikut P-R-N-D-3-2-L, sama ada dari kiri ke kanan atau dari atas ke bawah. Enjin boleh bermula semasa dalam kedudukan P atau N sahaja.

- P (park)
  • gear Release seperti kedudukan N (neutral), dan mengunci penghantaran supaya kenderaan tidak boleh bergerak. Mod ini digunakan apabila tempat letak kereta dan hanya boleh digunakan semasa kenderaan tidak bergerak supaya tidak menyebabkan kerosakan. Sesetengah kereta memerlukan pemandu untuk menggunakan brek kaki semasa menukar gear dari P ke posisi lain

- R (reverse) 
  • Untuk mengembalikan sebaliknya vehicle.Before, pemandu mesti berhenti kemudian dimasukkan ke dalam gear R untuk reverse.This adalah untuk mengelakkan kerosakan kotak gear.

- N (neutral)
  • gear mengunci Siaran dan penghantaran.

- D (Drive) 
  • Membolehkan kenderaan untuk bergerak ke hadapan. Dalam mod ini, kotak gear akan menukar gear secara automatik pada semua kelajuan gear, sama ada 3, 4, 5 dan sebagainya. Beberapa transmisi automatik 4-kelajuan mempunyai suis OD (overdrive), maka dalam kedudukan D, gear 4 hanya boleh ditukar apabila suis dihidupkan dan gear OD adalah terhad kepada gear 3 apabila suis dimatikan.

- 3/D3
  • Sama seperti D tetapi hanya terhad kepada gear gear 3 sahaja. Berguna apabila menghampiri jalan gunung yang curam. Gear Sama seperti D, tetapi terhad kepada gear



- 2 - 2 / S (Kedua)
  • Masa yang berguna melalui jalan raya adalah gunung yang sangat curam untuk memandu musim sejuk.

- 1 / L (Low)
  • Kenderaan hanya boleh bergerak dalam gear 1 sahaja. Berguna semasa memandu musim sejuk dan apabila menunda kenderaan lain.


7 comments: