Tuesday, February 5, 2013

Sistem Sokongan Enjin


Terdapat 4 sistem sokongan enjin iaitu sistem penyalaan, sistem bahan api, sistem penyejukan dan sistem pelinciran.




Sistem Bahan Api

  • Sistem ini bertujuan untuk menghantar bahan api (petrol/diesel) ke dalam enjin. Bahan api ini akan bercampur dengan udara untuk membentuk campuran udara-bahan api. Terdapat sistem bahan api yang menggunakan karburetor dan ada juga yang menggunakan pancitan bahan api elektronik atau electronic fuel injection (EFI).


Sistem Penyalaan
  • Apabila campuran udara-bahan api masuk ke dalam silinder enjin, campuran tersebut akan dimampatkan. Ini disebabkan oleh pergerakan omboh dari TTB ke TTA (bawah ke atas). Palam pencucuh akan menghasilkan percikan api dan membakar campuran udara-bahan api tadi. Akibat daripada pembakaran tersebut kuasa akan terhasil untuk menggerakkan kenderaan.


Sistem Penyejukan
  • Sistem penyejukan bertujuan untuk mengawal suhu kendalian enjin iaitu antara 80⁰C hingga 90⁰C. Apabila pembakaran berlaku di dalam silinder enjin, akan terhasilnya haba. Haba ini sekiranya tidak disingkirkan akan menyebabkan komponen enjin menjadi terlalu panas dan gagal berfungsi dengan baik.


Sistem Pelinciran
  • Terdapat banyak komponen yang bergerak dalam enjin. Contohnya seperti omboh, aci engkol, aci sesondol dan sebagainya. Bahagian ini sekiranya bergesel antara satu sama lain akan mengakibatkan kehausan. Untuk mengelakkan dari kehausan, bahagian-bahagian ini akan diseliputi dengan minyak pelincir. Terdapat pam minyak pelincir untuk menghantar minyak pelincir ke bahagian bergerak enjin. Tangki minyak pelincir pula terletak dibahagian bawah enjin.


No comments:

Post a Comment