Tuesday, February 5, 2013

Kendalian Enjin 4 lejang

Enjin 4 lejang terdiri daripada lejang masukan (intake stroke), lejang mampatan (compression stroke), lejang kuasa (power stroke) dan lejang ekzos (exhaust stroke). Pada setiap lejang omboh (piston) akan bergerak dari atas ke bawah atau dari bawah ke atas dalam silinder enjin tersebut.

Lejang Masukan
Omboh akan bergerak dari takat terakhir atas (TTA) ke takat terakhir bawah (TTB). Injap masukan terbuka. Campuran udara-bahan api masuk ke dalam silinder enjin.

Lejang Mampatan
Omboh akan bergerak dari TTB ke TTA. Pergerakan omboh ke atas akan memampatkan campuran udara-bahan api. Injap masukan dan injap ekzos tertutup.

Lejang Kuasa
Palam pencucuh (spark plug) akan memercikkan api dan membakar campuran udara-bahan api yang dimampatkan. Campuran udara-bahan api yang terbakar tadi akan menghasilkan tekanan yang kuat dan menolak omboh dari TTA ke TTB. Injap masukan dan injap ekzos tertutup.

Lejang Ekzos
Injap ekzos terbuka. Omboh bergerak dari TTB ke TTA dan menolak keluar hasil pembakaran campuran udara-bahan api (gas ekzos).




Selepas itu omboh akan bergerak dari TTA ke TTB untuk memulakan lejang masukan, lejang mampatan, lejang kuasa dan ekzos. Kitaran lejang ini akan terus berulang selagi enjin masih beroperasi.

No comments:

Post a Comment